onsdag 7 november 2012

Dag 7. Åsikter om alkohol

Till skillnad från gårdagens mat fråga så är ju den här lite knivig. Det finns ju så mycket att säga om den där drycken som lockar fram det mesta hos människor.

Varning för långt inlägg

Jag har själv erfaret både negativa och positiva sidor av alkohol men kan säga att jag tycker båda bör hanteras varsamt.
I mitt eget fall så kan jag många gånger känna en oerhörd lycka och glädje av alkohol och det blir en bubbland känsla av kärlek till mångt och mycket.
Personer kan bli underbara och man känner en sådan kärlek för dem. Något man då också kastar ur sig i en mumlig bekännelse av hur mycket man älskar någon.
Allt känns också så himla rätt och man är bäst i världen för en kväll.
Men det kan också slå så fel när man dricker. Helt plötsligt känns allt förjävligt. Man är ensammast världen och man börjar bekänna hur dåligt man mår av någon anledning.
Det hela är så mycket en illusion och jag tror på att man ska vara spik nykter när man talar med människor om viktiga ting.

Det är så lätt att man tar upp gammalt grol på fyllan i skydd av en berusad bubbla. Det är aldrig en bra idé att försöka reda ut konflikter när man är onykter det leder ingen vart och du kommer knappast må bättre av det dagen efter.

Jag har på nära håll sett hur alkohol har förstört så mycket. Hur familjer helt har fallit samman på grund av det, Jag har förlorat nära på grund av det och jag tror att världen skulle må bra av mindre alkohol.
Jag vet människor som ser det som att själv medicinera sig själv.
Att man mår bättre och livet blir ljusare av ett glas eller två. Jag förstår det men tycker inte att det är rätt svar. Det går att reda ut livet på annat sätt. Man har ett val i livet, att ta den enkla vägen och bedöva sig själv från det som är jobbigt eller att ta reda på skiten och försöka hitta en väg ut. Även om det är sju resor värre och vägen är svår så är slut resultatet så mycket bättre. Alkoholen gör inget bättre den bara ger en falsk känsla för stunden att saker är bra.

Jag avstår absolut inte alkohol men jag vet hur jag ska hantera den. Jag dricker varsamt och vet min gräns just för att jag har fått för mycket förr. Jag hatar att tappa kontroll och inte ha koll på mig själv och lämna allt åt ödet. Det är inte så jag lever mitt liv och det är inte så jag dricker. Jag dricker inte för att få släppa taget för en stund.

Jag dricker alltid i trevligt sällskap. Jag dricker sånt jag tycker är gott och inte sånt som ger mig en snabb fylla. Jag älskar att avnjuta en öl eller ett glasvin i sällskap med en god vän. Jag älskar att dricka i samma takt och att man når samma sorts behag samtidigt. När man sitter och alla är i samma sort fluffiga välmående samtidigt.

Alkohol är inte en negativ grej, det är vad folk använder det till som gör det till en dålig grej. Jag respekterar människor som erkänner varför de dricker som de gör eller varför de väljer att inte dricka. För det är ett val! Det är ingen som tvingar ner skiten i halsen på en. Använder du det som ångestdämpande så säg det, hävda inte att du inte dricker för mycket. Vill du tappa kontroll på fyllan så säg det. Eller om man inte dricker så säg även det. Om man inte gillar effekterna det har, eller om man vet att man inte kan hantera det. Alla är bra svar. Men att bara hävda att man dricker med måtta fast alla vet att det inte är så är inte okej.

Alkohol är upp till var och en att sköta som den vill. Vi är alla barn i början och vi minns nog alla våra första fyllor och hur de gick. De där kvällarna då de blev för mycket. Vi vet mycket väl vad drycken gör med oss. Så det är aldrig en ursäkt att säga att man inte trodde att man var så full eller hävda att man inte var det.

Att bedöva sig själv med alkohol är att fly världen ett slag. För det du känner och hur du mår när du dricker är inte på riktigt. Det är en illusion av något du vill ha. När den världen känns bättre än att vakna upp till verkligheten dagen efter, ja då vet man att något är fel. För det är ju i nuet vi ska vilja vara! Det är där vi hör hemma och det är att kasta bort våran dyrabara tid att spendera den i en bubbla av osanningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar