måndag 5 november 2012

Dag 5. Förebild

Jag har aldrig haft någon sån där förebild som jag har sett upp till hela livet. Jag kan inte nämna ett namn som jag skulle ha sett upp till och levt hela mitt live efter.

Däremot kan jag väl säga att jag har haft flertalet förebilder under mitt liv so far och att jag förmodligen hoppas jag kommer finna många fler. 

Jag har hittat förebilder i;

Min mamma som jag älskar väldigt mycket. Jag ser henne väldigt mycket som en förebil i hur hon har uppfostrat mig och min bror. I hennes styrka och i hennes oändliga kärlek till oss. Hur hon har stöttat oss i det vi velat göra och inte ifrågasatt oss när vi velat välja våra egna vägar i livet. Hon är på många sätt en person jag ser upp till och vill vara som även om jag också självklart vill vara den jag är.

Jag har hittat förebilder i lärare som jag tyckt väldigt mycket om. Som jag har beundrat för deras passion i det de gör och i viljan att lära ut. Glädjen i deras ögon när de har sett deras elever lyckats och viljan att de ska bli så bra de kan. Även om det skulle betyda att de blev bättre än de själva i ämnet. 

Jag har hittat förebilder i mina vänner. I hur de har hanterat olika situationer och hur de har betet sig under visa stunder i livet.

Det samma gäller olika familjemedlemmar. Hur de har hanterat livets upp och nedgångar.

Även okända människor jag läst om eller för den delen kända människor av olika slag som vågat stå upp för något eller vågat vara de dem är. 

Jag tror på att man ska vara försiktig med att hylla folk till absurdum och höja dem till skyarna. För ju högre upp du sätter dem ju längre ner kan de falla och det gör så ont när någon inte lever upp till det man har trott om dem. 

Jag tror på att man ska finna de bästa kvaliteterna i människor man möter. Finna dem i sig själv eller vilja leva som så. Att man ska sträva efter att bli en bättre människa genom att hitta saker i livet att leva efter. Att kolla vad som har funkat för andra och försöka hitta samma kraft och vilja att göra samma sak fast på sin egen resa. Jag tror massor på att man inte alltid ska vilja följa i någon annans fotspår utan att man ska göra sina egna. Men att man ska kunna luta sig tillbaka och förlita sig på att man finner någon som kan hjälpa en på vägen när det behövs. Visst kan vi vilja ha förebilder som vi vill vara som men vi bör inte förlora oss själv och våran integritet på kuppen. Vi ska kunna se upp till och älska människor men även kunna ta avstånd om vi känner att det inte funkar för en själv även om man inte behöver tycka något mindre om den människan för det. 

Så nu blev det massa pladder från min sida igen men det är så jag ser på saken :) Detta inlägg kom lite sent, egentligen på dag 6 men det skiter jag i. Jag kommer självklart att skriva Dag 6 även idag men jag väntar med det till efter jag har fått lite sömn. 

Jag har haft en underbar teaterklass idag som gav mig massa ny energi och fick mig på nytt att känna av att jag verkligen har en medfödd kärlek till teater. När jag kom hem så slogs jag av doften av ännu en av Heneas briljanta matkonster. Vegetarisk chili som var helt underbar. Sen så har vi spenderat resten av kvällen med att kolla på filmen V för vendetta som jag inte sett tidigare. Även fast jag borde, den var mycket bra med ännu ett viktigt budskap. Hur framtiden skulle se ut om vi lät vissa människor få för mycket makt. Den påminde ju oerhört mycket om andra världskrigets Nazityskland och visade varför vi inte bör glömma våran historia. Så att vi aldrig upprepar den igen, för det skulle var mycket tragiskt för så mycket människor. 


Remember, remember, the fifth of November, the Gunpowder Treason and Plot. I know of no reason why the Gunpowder Treason should ever be forgot.

Passande nog såg vi den på den 5th november. Idag den 6 november är det val i USA och jag hoppas så innerligt att Obama vinner. Särskilt efter att ha sett denna film och vad folk med fel värderingar kan göra med för mycket makt. Jag tycker inte Mitt Romney står för rätt saker när det kommer till mycket och framför allt inte i frågan om homosexuella. Så nu hoppas jag verkligen att det Amerikanska folket Votes for Obama!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar