onsdag 10 oktober 2012

Time flies

Nu har ännu en onsdag försvunnit här borta och jag har haft min andra skolvecka. Två timmar är på tok för kort och klasserna flyger förbi. Klassens gemenskap börjar bli bättre och bättre och en del börjar verkligen fokusera mer. Tack o lov! Idag jobbade vi med Shakespeare som sagt och jag hamnade väl inte i en ultimat grupp direkt. Ni vet när man gjorde grupparbeten i skolan och man hamnade med vissa människor där man bara visste att man skulle behöva göra allt jobb. Så var det idag, för trots att de bara var lektion fyra så har vi i alla fall spenderat åtta timmar ihop och man har lärt sig vilka som jobbar hur. De två jag jobbade med var osäkra och ville nog helst bara skratt bort övningen. Det var inget jag hade lust med alls så jag tog ganska snabbt rollen som ledare. Inget jag direkt ville göra ( Min gamla teater lärares ord, Du är för mycket lok ekade i mina öron!) men jag kände att jag var tvungen om vi ville visa upp något vettigt. I slut ändan gick de bra men jag fick verkligen ha tålamod och jobba så kreativt och snabbt som möjligt. Det var ju en jätte bra utmaning för mig men jag är fortfarande förvånad över hur oerfarna vissa är. Trots att de hävdar annat så får de panik över övningar som vi gjorde i ettan på gymnasiet. Visst vi fnittrade en hel del och skämde ut oss men vi var 16 år (!) då, och hade inte betalat massa pengar för att gå en kurs.
Efter lektionen var slut fick vi reda på att vi snart ska börja med våra monologer till december. Äntligen något att bita i! Så nästa vecka blir det till att leta monologer och läsa på om manusförfattare för veckan efter börjar nya hårdare tag, (jippy!).

Apropå pjäser och manusförfattare så är det faktiskt lite av min akilleshäl. Jag har inte läst så mycket pjäser eller manus och jag är rätt okunnig på manusförfattare och deras bästa verk. Så nu har jag bestämt mig för att ändra på det. Nu ska jag börja läsa massa pjäser och börja studera teater historia. Vi gjorde ju inte så där vansinnigt mycket sånt i skolan något som jag nu har fått bevisat är ganska så illa. De flesta i klassen är långt mycket kunnigare på pjäser än jag. Så idag när jag var på stan hittade jag en underbar bokhandel på tre (!) våningar. Helt fantastisk och de hade en hel avdelning med olika dramer och manus så jag inhandlade min första av förhoppningsvis många.


Twelfth Night/What you will eller trettondagsafton som den heter på svenska. En av Shakespeare få komedier, de flesta av hans pjäser slutar ju med ett blodbad. För er som har sätt filmen She´s the man så är den faktiskt baserad på denna pjäs. Så det här får bli min hobby syssla nu när jag inte fick den långa kursen med allt så får jag helt enkelt läsa på själv på fritiden. 

Imorgon ska jag ut på äventyr igen. Mick har bestämt sig för att ge mig ett misson varje dag så jag kommer ut med ett mål. De två tidigare fixade jag galant så imorgon bär det av till Brother Hubbard Café och IMMA, Irish museum of modern art. Jag älskar att alla museum är gratis här. Sen så tänkte jag även lämna en del cv:n på vägen så att jag kommer igång med jobb snart. Inte långt kvar tills jag är inne på vecka tre här. Det går undan. 

Så stora planer för imorgon så nu är det lika bra att sova, fast först ett kapitel av Fifty shades of grey. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar