lördag 27 oktober 2012

Book club; Fifty Shades Of Grey

Så jag gav mig ju an den absolut mest omtalade boken förtillfället. Fifty Shades Of Grey skriven av E.L James.
Denna erotiska roman som fångat så många kvinnor och mäns (?) tycke runt om i världen med dess smått förbjudna innehåll. Så varför har den blivit så stor?

Boken utspelar sig i nutidens Seattle där vi får följa den 22 åriga college studenten Anastastia Steel. Ana är tjejen som aldrig tar plats och som med glädje lever i skuggan av hennes framåt drivna rumskamrat Kate.
Medan Kate drömmer om att bli journalist så ser Ana sig själv i en lite publisbyrå.
I ett ödets ironi så måste Ana en dag hjälpa Kate med en intervju till skoltidningen.
Inget hon gör med glädje men då Kate är sjuk känner hon sig tvungen. Med föga vetskap om vem hon ska träffa så bokstavligt talat snubblar Ana rakt i armarna på Usa's hetaste företagare. Christan Grey är det hetaste namnet runt om i landet och Ana har lyckats hamna på hans kontor av en ren slump. Där och då tar Anas liv en ny vändning och aldrig skulle de komma att bli så oskuldsfullt som förr.
Efter att flertalet gånger stött på varandra efter det där mötet så uppstår en konstigt relation mellan de udda två. Den alldaglig Ana och den omåttligt rika Christian finner sig snart i en het och sexuell relation. Ana får sina vyer vidgade mångfaldigt då Christian introducerar henne till ett liv av njutning. Ana finner sig själv lycklig men Christian är inte en vanlig man och är inte ute efter den vanliga typen av förhållande. Det framgår snabbt och tydligt att Christian är intresserad av en hel del lekar med läder och piskor och vill inget hellre än att Ana ska ta en del av hans hobby. För honom är det ett krav på deras relation. Ana är förtvivlad, mannen hon sakta men säkert faller för har inget intresse för att mysa, hålla hand och kolla på film utan vill ha en partner för att uppfylla hans fantasier. Relationen sätts på prov då de båda försöker övervinna den andra till rätt sida, Ana vill ha ett förhållande, Christian en sexkompanjon. Sakta men säkert börjar saker om Christians förflutna bubbla till yta och Ana får en in blick i hans liv innan framgång och orsaken till hans underliga beteende  Hon finner sig själv i att behöva välja mellan ett liv med en o stabil man hon älskar eller ett utan honom.

Med några få andra karaktärer så är denna bok i stor tsett enbart om dessa två personer. Anastasia Steel är tjejen som många kan relatera till. En ung oerfaren tjej som är stora problem med självförtroendet. Hon ser sig som väldigt alldaglig, har inget sinne för mode och tvivlar ständigt på sina egna förmågor att lyckas med olika ting. Christina Grey är motsatsen  han beskrivs som fruktansvärt attraktiv och oerhört framgångsrik. Han har ett väldigt gott självförtroende och lyckas med det mesta han tar sig an.

Jag fann boken smått bisarr. Det finns inte mycket till storyline i den och det lilla som fanns kändes oerhört klyschigt.  Ungefär var annat kapitel var en mycket detaljerad sexscen och bristen på en bra dialog var stor. Boken är väldigt torftigt skrivet och det märktes tydligt att författaren var en amatör som fått för sig att skriva en bok. Jag tappade ganska snabbt intresse för boken och helt ärligt så blev alla sexscener för mycket för mig. Boken saknar en bra uppbyggnad och romantik, det var väldigt mycket pang på. Boken utspelar sig under en dryg månad och det är en månad full av upp och ned gångar. Denna berg o dalbana gjorde att boken kändes väldigt orealistisk.

Något som slog mig efter bara några sidor in i boken var dess slående likhet med Twilight böckerna. Karaktärerna var så lika och den dysfunktionella relationen dem i mellan var skärmande lik. Det visade sig ha en anledning, efter att en kompis nämnde det och jag kollade upp fakta så visar det sig att Fithy Shade of Grey från början startade som en fan fiction av Twilight serien. Från början skrev författaren fan fiction på nätet om Bella och Edward med samma storie som i boken. Det var sen när den skulle publiceras som det var tvungna att ändra namn på person på grund av copyright. Så förutom hela vampyr grejen så är böcker enligt mig väldigt lika. Jag har ju läst dem bägge. Jag ansåg detta var lite brist på fantasi och jag fick känslan av att jag läste boken förr.

Jag förstår ändock varför boken har blivit populär. Den är oerhört enkelt skrivet med ett språk som vem som helst kan förstå och läsa. Även personer som vanligtvis inte läser kan med enkelhet ta sig igenom den här boken på några veckor. Det är väldigt lite andrum för förklaring och beskrivningar det är ständigt något som händer i boken vilket gör att folk fortsätter läsa och inte tappar intresse. Förhållandet mellan huvudkaraktärerna är ett sådan många drömmer om. Man träffar sin Prins charmig och han faller pladask för en och där efter uppstår en het relation. Det är en bok som många kan läsa för att fly en tråkigare vardag. Jag fick känslan av att den här boken egentligen är författarens hemliga dröm om ett mer spännande sexliv. Jag fick den obehagliga känslan av att jag smög mig in och tog en titt på en personen mest intima drömmar och tankar.

Jag tror att denna bok är ett fall av att antingen älska eller hata den. Jag känner många som gillar den och jag skulle inte avråda från att läsa den även om jag inte föll för den själv. Det är ju en bestseller för en anledning och den kan helt klart vara värd att läsa för att se vilken åsikt man själv bilder om den.

Boken har två uppföljningar Fifty Shades Darker och Fifty Shades Freed, Den första boken slutar på ett sätt så man nästan måste läsa nästa. I vart fall om man vill veta hur det ska gå för det udda paret. Dock tror jag att det dröjer ett tag innan jag gör det i vart fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar