tisdag 23 oktober 2012

No exit

Igår så var det teater som gällde igen. Vi gjorde de vanlig komma igång övningarna som alltid. Sen så fick vi diskutera monologer och vad som sätter tonen i dem. Det var väldigt intressant, vi fick en monolog och i grupper på tre eller fyra så fick vi läsa dem. En rad i taget och så skulle vi diskutera vad den handlade om och vad humöret var i den.
Alla grupper fick diskutera vad vi hade kommit fram till och sen fick vi förklara varför. Det var väldigt lärorikt, och läraren förklarade också att i bra manus så är inget lämnat till slumpen. Det är därför det är så viktigt att kunna din monolog innan och utan. Vet vad den handlar om, när, var och hur?
Till exempel så var det en mening i monologen som handlade om att en man hade vita händer. När vi diskutera det så kom vi fram till att det var för att han inte var från arbetarklassen efter som han inte hade smutstiga händer. Han var ingen bonde utan rik. Monologen som var skriven för en kvinna som var fattig, därför så var det viktigt för henne att nämna hans fina rena händer.
Jag tyckte det var väldigt intressant, för jag själv hade säkert läst det och helt förbi sett detta. Det var väldigt nyttigt att bryta ner texten och få ut ett nytt budskap. Det kommer absolut komma till nytta i framtiden.
Framför allt nu när vi ska göra monologer till jul.
Jag har bestämt mig för att göra en monolog från pjäsen No exit av Jean-Paul Sartre, karaktären Estelle ska jag ta mig an. Det ska bli roligt och jag ser fram emot att sätta tänderna i den ;)


Bilden är från en uppsättning av den pjäsen, se så häftig den är. Vad häftigt att vara med i en sådan produktion!

Har förövrigt beställt biljett hem till jul nu. Den 16 december landar jag på svensk mark igen för att fira jul i ett vinterlandskap. Det ska bli mysigt och genom att köpa biljett nu så fick jag den ganska så billigt. 1000 kr fram och tillbaka och då så har jag en väska jag får checka in så att jag kan få med mig alla julklappar hit, hehe om jag får några det vill säga. Men det betyder också att jag får med mig massa julklappar härifrån till nära och kära. Jag älskar att ge julklappar och jag ska komma igång med julhandeln snart :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar