tisdag 1 januari 2013

Året som gått

Jag tänkte skriva lite om året som gått. 2012 har varit ett märkligt år som många gånger tycks stått still. Många gånger fann jag mig frustrerad över att livet stod still och att jag kände mig förvirad över min situation  Men nu när jag tittar tillbaka i arkivet så märker jag ju att jag har fått en hel del fina minnen även detta år.

Januari kom med en stor ångest. Efter att ha varit i Norge i ett år visste jag inte alls hur jag skulle hantera att vara hemma igen. Att bo hemma hos familjen blev plötsligt konstigt och jag fick en väldig panik över att vilja här ifrån. Vänner var det få om då de flesta var borta och studerade, bodde utanför stan eller jobbade  Det blev många sega dagar där jag i stort sätt väntade ut dem. Solljus var det knappt om och det var en ganska deppig månad.
Februari kom med nya krafter. Jag tog tag i träningen, skaffade friskis kort och tog mig ut på promenader. Började även att övningsköra och plugga teori. Min kärlek till Royal oak började växa och det blev några kvällar där. Det blev många kära återseenden av folk som hälsa på i stan. En dag hamnade vi som statister på tv. Viktigast av allt var att jag började blogga och snart firar jag och bloggen ett år.
Mars var en oerhörd lugn månad med fokus på jobbsök, övningskörning och träning. Blev lite små tråkig och kände själv att livet var rätt trist. Köpt min bil Sally, en kärleksaffär som kom att få ett tragisk slut inte allt för långt efter.


April förde med sig en underbar resa till Irland. Henea firad 21 år där borta och jag blev kär i Dublin och dess folk. April var grått och det blev mycket fika inne på olika caféer eller mys häng hos folk. Jag fick jobb på Coop nära och började ännu en gång jobba.
Maj var en underbar månad med bra väder och massor av underbart folk och händelser. Vi firade valborg i goda vänners lag i djurgårdsparken. Jag och Emma fann varandra genom våran gemensamma kärlek för pre/after work och det blev många underbara kvällar i solen på Sylvia. Jag, Mamma och fina Anna drog en sväng till Let's Dance och hamna i publiken. Mamma fyllde 52 och blev firad i Stockholm. Jag passade på att ha mellomys i den tomma lägenheten  Det var den varmaste helgen på hela året och jag blev lycklig av det och alla underbar människor runt omkring mig. Sen så vann ju Loreen eurovistion vilket var som grädde på moset, det blev en euforisk månad ;)
Juni en månad med mycket jobb och ganska så tråkigt väder. Försökt dock göra det bäst av situationen med många ute kvällar och Sylvia häng. Drog en sväng till Grönalund och spenderade en hel kväll i Stockholm med Anna och Fabian. Jag fick fin besök hela vägen från Karlstad av Lisa och Johan som jag inte träffat sen Norge tiden. Bilen fick körförbud vilket kom att sätta käppar i hjulet för körkortet. 


Juli blev mitt konto länsat efter en oturlig fika på ett café i stan. Jag tatuera mig med Channette, Dannie och Cassandra. Jag får veta att jag trots sen anmälan hade fått en audition tid i Irland till teater skolan. Det blev massa fix och trix innan jag faktiskt fick klar tecken att åka iväg. Jag börjar förbereda monologer och har nog aldrig varit så nervös i mitt liv.  Jag firar midsommar och hänger med massa vänner. Blir deppig av långa arbetsdagar och dåligt väder. Avslutar månaden med en förskräcklig upplevelse på väg till skavsta och tok race till arlanda för att hinna med mitt flyg. Landar nervös och förväntansfull i Dublin.
Augusti gör jag min audition och spenderar en si så där 48 timmar i Dublin i gott sällskap av Jorge. Väl tillbaka väntar massa jobb på Coop. Jag får veta att jag inte kom in på kursen jag sökt men att jag lyckades komma in på en ettårig kurs som jag med glädje tackar ja till. Jag tar vara på de sista varma långa dagarna med utehäng och badande. Vi firar Chrille som blev 25år och Peter som blev 47år. Vi firar fem år av Sagan om ringen maraton med en mäktig utklädnad.
September min sista månad i Sverige. Jag tar vara på all tid jag kan genom att flitigt umgås med vänner och familj. Det blev så väl utekvällar som mys hemma hos folk. Jag blev extra pysslig. Jag blev firad tidigt i och med att jag inte skulle vara hemma när jag fyllde 21, även en adjö middag blev det. Det blev mycket förberedelser inför flytten och det blev många jobbig adjön. 


Oktober så flyttar jag till Dublin. Spenderar dagarna med att lära känna staden och tar mig runt på osäkra ben i en stad som känns främmande. Har för första gången på två år teater klasser igen och förstår på nytt min kärlek för den konstformen. Njuter av mysiga caféer och chill hemma kvällar med folk över. Det blev en del ute kvällar och jag njöt av att Dublin var mildare än Svealand. Vi fira min födelsedag i all sin enkelhet. Vi startade även den viktiga traditionen med mexican thuysday. 
November började jag med att starta en lista på bloggen som tog upp mycket av månadens bloggande. Jag fick ett jobb som jag även valde att säga upp mig ifrån efter två och en halv vecka. Vi gick på Heiniken event och såg Chvrches och Passion Pit spela. Teatern gick framåt och vi började jobba intensivt med monologer. Vi gick på teater tillsammans med klass och efteråt blev det vår första av många ute kvällar tillsammans. Det här blev månaden när vi började lära känna varandra ordentligt i klassen. Jag börjar köpa julklappar och börjar längta efter julen, första gången på länge. 
December blev festligare än någonsin i Dublin, utgångarna avlöste varandra. Terminen började lida mot sitt slut och vi avslutade med ett strålande showcase där alla var som bäst i sina monologer. Efteråt blev det utgång och party inte långt efter hade vi även julfest. Jag pyntade mitt rum och försökte så gott det gick att få in julstämningen. Sen så åkte jag hem, efter två och en halv månader ifrån Eskilstuna var det skönt att komma hem. Hemma har det blivit kära återseenden och vi har fikat, ätit middagar, gått på bio och Sylvia hängt. De har firas julafton och nyår och året har redan tagit slut. 



Tänk vad ett år går fort och vad mycket som faktiskt hinns med. När jag kollar tillbaka över året så är det självklart många saker som jag glädjes väldigt åt. Men samtidigt så var det en gnista av nått slag som saknades och jag hoppas verkligen på att det här året kommer leverera en massa roligheter  Jag riktigt längtar efter att få det mesta av 2013. Största bedriftern i år är väl ändå att jorden inte gick under 2012 så underbart, slutet på något och början på något nytt det känns väldigt passande och bra för min del!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar