lördag 14 april 2012

Sol

Jag har hört att det snöar i delar av Sverige. Det har vekligen inte märkts här. Vi har haft sol och blå himmel hela dagen vilket gör mig helt galet glad. Synd bara att jag har varit så jävla trött idag. Säkert en biverkning på gårdagens bravader.

Gick ner på stan för att träffa Madde och Ida. Vi köpte med oss mat och satte oss i en park och käka. Jag åt en ljuvlig Caesar sallad som jag köpte från ett café. Jag älskar att man kan ta med mat ifrån de flesta caféer ett mycket godare alternativ istället för snabbmat.


Väl där hade vi trevligt dock med undantag för ett helt gäng med A-lagare som ockuperad större delen av parken. Klart berusad och skrikiga drog de till sig uppmärksamhet. 
I det flesta fall bryr jag mig inte om dem. Det får hållas bäst de vill och om det inte går på mig personligen är det lugnt. Tycker i de flesta fall synd om dem då de valt en så pass tragisk väg i livet. Idag kunde jag dock inte helt låta bli att lägga mig i. Problemet var det att de hade en hund. Någon slags kamp hund men jag kan inte sätta fingret på just vilken ras. Hund var jätte fin och såg inte på något sätt elak eller aggressiv ut men den sprang löst. Runt i parken och flera gånger sprang den över gatan som är ganska kraftigt trafikerad. Vid ett tillfälle hoppade den på en lite hund. Den vill inte skada utan leka men ägaren blev livrädd och en av alkoholisterna kom och hämtade hunden och kopplade den. Då tänkte jag att nu var det väl över, två minuter senare är hunden lös igen. Jag satt där och kunde inte koncentrera mig på något annat än hunden. Jag var livrädd att den skulle attackera en hund eller bli på körd. Så efter att ha tänkt efter ett tag och med tjejerna på min sida så ringde jag polisrådgivningen. Jag förklarade situationen och hon i telefon fråga noga var det befann sig och lovade att tillkalla en bil att åka dit. Det är inte lagligt att låta hundar springa lösa sa hon och polisen skulle säga till dem. Mycket lättade gick vi där ifrån sen. Jag är jätte glad att jag ringde och kommer inte tveka att ringa rådgivningen i framtiden. Jag bekymrar mig dock fortfarande en aning för hunden. Tycker så synd om hundar som hamnar i fel händer, de är ju inte deras fel att de inte vet rätt och fel med sådana hussar och mattar. När jag kom hem gav jag Jackson en Bamse kram och var så glad att i alla fall våran busvovve hamna rätt. 


Hundar är sådana lojala och fina varelser. Djur överhuvudtaget ligger mig varmt om hjärtat och jag tycker det är väldigt svårt att se dem fara illa. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar