måndag 9 april 2012

Ireland My Love

Nu ska jag försöka summera denna vecka på ett rättvist sätt.
Den har varit fantastisk på så många vis och jag riktigt längtar tills nästa gång jag ska dit. Vi ankom runt sju tiden på måndag. Mitt hopp om solsken grusades omedelbart av att det var regn och rusk när vi klev ur planet.
Mick som den gentlemannen han är mötte oss i ankomst hallen och sen skjutsade han hem hos till hans föräldrar där vi skulle bo. Huset är så där härligt traditionellt engelskt som man kan tänka sig med en mysig trädgård till. Micks föräldrar David och Mary är hur trevliga som helst och välkomnade oss genast som om vi var en del av familjen.

Här syns bla köket, hallen, vardagsrummet och mitt rum. Detta är dock bara en bråkdel av huset som hade fler talet rum.
Dag två tog Mick oss på en rund vandring i Dublin centrum. Det var betydligt större än det lilla området Micks föräldrar bor i även om det ligger inom gång avstånd. Jag gillade kontrasten av att kunna leva småstads liv och storstads liv inom loppet av tio minuter. Väl där hoppade vi in i en av Micks favorit pubar där jag och Henea smakade våra första äkta Irländska Guinness. 



På kvällen möte vi upp några av Micks vänner och efter ytligare några öl var vi redo för våran första utekväll. Micks vänner var fantastiskt trevliga och man blev verkligen vän man alla man träffade. Varje dag kändes det som att vi blev presenterad för någon ny men det tog inte lång tid innan de kändes som vänner. 
Onsdag och torsdag blev det sitesing i landsbygden och vi fick se just hur vackert Irland är. 

Det ena stället heter Glendalough och det var absolut något av de vackraste jag sett landskapsmässigt. 

Torsdags kväll gjorde vi ytterligare några runder på pubar och vi hamnade på en pub som först enbart såg ut just som en irländsk pub. Dock så var dess inne gård en överraskning. Ett helt underbart ute ställe med gått om sittplatser och värme lampor. Längst bak låg en bar och bredvid den hör och häpna en dubbel däckad buss. Denna hade gjorts om till en Pizzeria. I den nedre delen av bussen bakades de Pizzer och sittplatser med bord fans där uppe. Så otroligt smart då folk ofta blir hungriga när de dricker. 


På fredag kom den stora dagen då vi skulle fira Henea som fyllde 21. Just 21 är en stor födelsedag i Irland, går att jämföra med när svenskar fyller 18 lr 20. Alla som vi träffat och många där till kom på fest i Micks hus. Hans föräldrar valde att ta in på Hotel så vi hade stället för oss själva. Jag och Henea lagade Kykling och vegitarisk Curry. Folk började komma runt fyra tiden och inte förens klockan sju på morgonen där efter gick den sista gästen. Det blev många bilder från den kvällen som jag lägger upp i ett separat inlägg. 

Lördagen var sista dagen och efter flera dagar av ständigt flängande var vi ganska slitna. Vi sov till klockan två och sen pallra vi oss upp och käkade brunch och i riktigt Irländsk anda gick vi iväg till den lokala puben Ryan för en Pint med öl och fotboll. Det är av tradtion att man oavsett födelsedag eller inte festar på påskdagen och sen går upp och drar iväg för fotboll i en pub på lördagen. Det är inget myth att Irländare kan dricka men det blir inte odrägliga utan bara glada. 


Bilden nere till höger är hur jag skulle beskriva den typiska Irländska pöjken. Lång med mörkt lockigt hår det enda undantaget är att några av dem är rödhåriga. 

På kvällen var vi hem bjudna på mat hos Dave och Òrlaith (uttalas Orla) och deras söta dotter Neesha. Där åt, drack och sällskapade vi till runt ett på kvällen innan vi begav oss hem. 

Och så kom söndagen och det var dags att åka hem. Inte alls kul efter att ha haft en hel vecka av festligheter och det gick så otroligt fort. Har väl aldrig varit med om att en vecka försvunnit så snabbt. Inte heller att jag har gjort och träffas så mycket sköna människor. 

Dublin får två tummar upp och jag längtar redan tills jag ska dit igen vilket lär bli den 5 Maj då Mick blir 30 och ska ha en stor fest. Henea lämnade jag kvar där borta för att bo och jobba. Efter denna vecka är det inte helt utan att jag även börjar funderar i samma bana. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar