torsdag 27 december 2012

Jullov

Ja det kan man väl ändå påstå att jag har unnat mig. Inte har jag bemödat mig att göra något vettigt sen julafton.

Julafton firades i lugnan ro med bara den närmsta av de närmsta. Chrille och Morfar kom över hit och så var ju självklart jag, Peppe och mamma här.
Det blev glöggmys framför kalle som varje år. Sen blev det julmiddag vid fyra och efter det rullad allt på som vanligt. Gudomlig saffrans pannkaka till efterrätt med grädde och blåbärssylt.
Vid nio tack morfar för sig och åkte hem. Istället fick vi lilla Anna över på besök, hon och Chrille brukar fira på olika håll för att sen fira tillsammans på båda ställen på kvällen.

Vid nio fastna vi framför filmen tomten är far till alla barn. Den är ju i egentligen väldigt tragisk med allt bråk och skitsnack. Men det är något med den som jag finner oerhört underhållande. Jag tror att den tragisk nog ligger väldigt nära mina egna jular som barn. Hur mycket tjafs och osämja det var och hur illa jag tyckte om det. Men genom att kolla på den filmen så får man se hur omogen och förskräkligt vuxna kan betee sig och med för mycket alcohol blir ju inget bra. Så nu kan jag på nått se det komiska i den tragedin och det känns skönt att kunna skratta åt eländet.

Efter det så skyndade vi iväg till kyrkan (ja! hör och häpna). Vi gick på midnattsmässa i Ansgar kyrkan. Jag konfirmerade mig i den och det var många välkända ansiktetn. Framför allt prästen som är så väl min konfirmations präst som min kusin och även den som höll i min mormors begravning. Jag gillar henne skarpt.
Det var mysigt och avkopplande att bara sitta och lyssna. Det var ju så klart predikan men framför allt live musik. Det var en duktigt tjej som sjöng och det spelades fiol, piano, trummor och flöjt.
Det är nog nått jag kan tänka mig göra igen.


















Juldagen blev det fest hos Mathilda. Massa trevligt folk och alldeles för mycket dricka. Vi hamnade på Pitchers och var väl inte hemma förens tre fyra tiden.  

Igår så for vi hem till Farmor och Farfar. Lika söta och glada som alltid. Farmor är skruttig dock :( Det är inge kul att se. 
Sen så var det dags för min julklapp till mamma. Middag och bio. Vi käka på akropolis och sen så kollade vi på mammas pojkar på bio. Jag stod för hela kalaset och vi hade en helt underbart kväll. 

Nu så ska jag hämta min mobil som jag har glömt hos Mathilda sen får vi se vad resten av dagen kan erbjuda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar