tisdag 4 december 2012

Book club; Blossoms and Shadows

När jag var runt fjorton år så trollband författare Lian Hearn mig med sina böcker om klanen Otori. Den första boken Över näktergalens golv fångade mitt intresse efter första sidan. Dess bildliga och eleganta beskrivningar av omgivningar och händelser var något helt nytt från vad jag var van att läsa. Författarens val av ord och hur hon använde dem var så vackert att det kändes som att jag läste en lång dikt. I hela sex böcker fick jag njuta av den fantastiska historien och dess vackra språk. När jag la ifrån mig sista boken var det med en sorg att det var över.
Det var därför mitt hjärta hoppa över ett slag när jag la ögonen på den här boken i affären. Lian Hearn ett namn jag skulle känna igen vart som helst. Det var ingen fråga om saken att jag skulle läsa den.

Boken utspelar sig i Japan år 1857 fram till 1900 tar sin början. Under dessa år får vi följa Japans utveckling till att bli ett modernare land, dessa är några av de viktigaste åren under dess historia. Våran huvudrolls innehavare och hjältinna är Tsuru Yünosuke. Denna knappa femtonåriga kvinna som lever i en värld där kvinnor inte har mycket till värde eller respekt. 1800 talets Japan är en värld för män och det är deras heder och makt som är det enda av värde. Tsurus liv är inte hennes eget och allt hon kan hoppas på är att hennes far gör kloka val åt henne och ger henne ett värdigt liv.
Tsuru är särskilt skicklig på medicin och hjälper ofta hennes far med hans läkarmottagning  Genom att födas till kvinna försvinner chanserna att få bli doktor, ett yrke för män.
När Tsurus syster gifts bort och flyttar till gran staden och hennes bror blir skickad till huvudstaden märker hennes far vilken tillgång hon är till familjen och beslutar att inte gifta bort henne utan istället gifta in ett lämpligt gemål.
Jakten på en make börjar och Tsuru kan enbart hoppas att det blir en god sådan. Tsurus ända önskan i livet är att få studera medicin och få bli behandlad som män med värdighet och respekt.
Japan är i ett mycket skakigt stadium. Utlänningar från England, Usa, Frankrike och Nederländerna kommer till detta stilla stående land och för med sig stor kunskap om modern medicin men också kraften av moderna vapen och bomber. Japan är ännu ett land som förlitat sig på svärd och lärda samurajer, dessa nya krafter skakar landet och ett krig är på väg att bryta ut. Ett mot utlänningarna men ett ännu större inom landet själv. På ena sidan står den gamla regeringen som vill hålla kvar gamla seder och på andra ett gäng unga män som vill forma ett nytt och modern land.
Tsuru befinner sig i mitten av detta inbördes krig då hennes jämnåriga farbror är en av aktivisterna för ett nytt japan. Hon trollbinds av honom och vill följa honom i kampen men där emellan väljs en make åt henne.
Tsuru har tur och hennes far gifter bort henne till en läkarstudent, trots att hon inte älskar honom tycker hon om honom. Han tillåter henne att studera medicin jämte henne och tillsammans blir de ett starkt läkarteam som snart skickas till krigszonen för att hjälpa de sårade.
Men när slagen blir allt svårare och de tvingas ännu närmare striderna skicka Tsurus man hem henne igen. En kvinna här inte hemma i männens krig. Sårad och förbannad kommer Tsuru snart på en lösning. Hon förklär sig till man och lyckas lura de flesta. Snart finner hon sig bland de högt uppsatta aktivisterna och blir behandlad som jämlik  Bland dem finner hon sin farbror som genomskådar hennes förklädnad och en förbjuden affär mellan dem uppstår. Tsuru är lycklig i sin nya roll och vill inget hellre än att de ska vara för alltid  Men lyckan varar inte alltid och snart börjar hemligheter avslöjas och livet visar sig vara svårare att kontrollera och hålla på plats.

Tsuru är huvudkaraktären och den vi får följa mest. Hon är en oerhört intressant karaktär som skiljer sg markant från då tidens japanska kvinna. Hon är mycket intelligent och vet att hon vill använda detta till att ta sig framåt i livet. Hon har ingen avsikt att bli en vanlig hemmafru och låta sina talanger gå till spillo. Hon tar sin plats i livet och kämpar sig framåt. Allt hon vill är att bli behandlad som en man och när hon tror att hon lyckas med det så är det något hinder på vägen som slungar henne tillbaka till verkligheten av vad hon egentligen är.
Tsurur och hennes familj är fiktion figurer och har aldrig existerat på riktigt men många karaktärer som vi får träffa i boken är verkliga personen från den här tiden. De som formade moderna japan och satte de på kartan som ett välutvecklat och modernt land. Blandad annat den första primär ministern. Även en massa unga män som var med och formade men inte fick leva för att se resultatet. Det var en blodig tid för Japan men en som led till det land som finns idag.

Jag fann boken oerhört intressant och som alltid när jag läser Lian Hearns böcker trollbinds jag av Japans histoia och deras seder. Det är en så mycket mer romantisk bild jag får än den av t.ex. Sverige eller Irland under de århundraden. Åt gången kunde jag dock finna boken mycket svår att följa då kapitlen hoppade mellan olika karaktärer. Även om Tsuru var skriven ur Jag perspektiv så var det flera kapitel som var skriven från tredje perspektiv av andra karaktärer. Det var ett intressant sätt att läsa historia då den var inlindad kring denna saga om Tsuru och hennes kamp om rättvisa. Jag blev flera gånger själv frustrerad när hon blev behandlad med sådan orättvisa på grund av att hon var kvinna. När boken har sina lyckligaste ögonblick dock så vill man så som Tsuru förbli där några sidor längre än vad författaren ger.
Som vanligt briljerar Lian Hearn med sin förmåga att skriva och sitt vackra språk och sin enorma kunskap om historia, inget är lämnat åt slumpen.

Jag älskade Sagan om klanen Otori och skulle rekommendera vem som helst att läsa den. Dock så var den här boken mycket svårare att följa. Handlingen kändes åt gången smått på skyndat och jag kände inte att jag hann knyta ett band med alla karaktärer så som jag velat. Det är ett ständigt upp och ner dalande i boken mellan framgång och lycka till bestörtning och tragedi. För någon som inte läst tidarge böcker av författaren skulle jag kunna tänka mig att boken är svår att läsa. De japanska namnen är svåra att urskilja för ett västerländskt öga men till hjälp finns ett karaktärs register i början. Jag fann mig själv bläddra fram och tillbaka mellan registret och olika kapitel för att hålla isär dem. Trots att boken är på över 500 sidor så kändes det som om det krävdes mer och jag var inte helt nöjd med hur det hela knöts ihop och slöts samman  En del handlingar i boken hade jag velat veta mer om och ibland blev det frustrerande att följa Tsuru när man egentligen vill vara vid fronten med en annan karaktär. Vissa händelser i boken fick man inte läsa om utan enbart höra om från vad Tsuru fått veta.
Men trots att boken inte riktigt levde upp till vad jag hoppas så kan jag inte låta bli att älska Lian Hearn. Jag kan inte undvika att älska hennes sätt att skriva och jag hoppas än dock på fler böcker av henne och jag kommer med glädje att läsa dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar