torsdag 2 maj 2013

Valborg och minnen från förr

Så det var Valborg i tisdags. En av de få högtider som jag verkligen gillar, jag är i stort sätt själv om det men jag har alltid haft en förkärlek för just valborg. När jag var lite betydde de grilla med familjen och sen gå till Vilsta för att kolla på en brasa och fyrverkerier och det tyckte jag alltid var så mysigt.

Sen kom det en tid under tonåren där valborg förlorade en del av charmen då det var ett jäkla uppdrag att hitta den bästa festen. Sen på äldre dar så tycker jag den har kommit tillbaka och liksom bara blivit en anledning att få ett uppehåll i vardagen och möta upp vänner för att grilla. En ursäkt att umgås är något som gillas. Förra året satt vi i Djurgårdsparken och trivdes.

I år så smög den sig på och jag märkte bara av den av bilderna som folk la upp på facebook och då blev jag  lite sorgsen att jag ännu en gång befinner mig på annat håll. Kvällen spenderades på jobbet med stängning.

Bild från förra året

Igår var det nog sol rekord här borta och dagen spenderades med David och Oskar. Vi käka mongolisk buffé och sen gick vi och tog en kaffe. Vi avslutade med att hänga hos dem innan jag var tvungen att dra till teatern. Där väntade ingen vanlig lektion utan stage combat. Det var oerhört rolig att spendera två timmar med att låtsas slåss och få träna på att klappa till folk. Det var väldigt intressant att få se alla fusk bakom slagsmål på scen och få prova dem också. Sen avrundade vi som så många gånger förr med några glasvin på puben Thomas Reeds. 

Apprå på något helt annat så blev jag himla sentimental för ett tag sen och började kolla tillbaka i arkivet bland bilder och hittade bilder från min tid i Norge och kom på att jag faktiskt saknar den tiden en hel del. Det känns som så längesen nu och det var en sån stor del av mitt liv. Tänka att jag hade ett liv där borta i över ett år. Helt sjukt, Jag var inne på en kompis blogg och kolla lite från hennes tid i Norge då hon har haft samma blogg sen dess. ( Ja Elin jag prata om dig ;) ). Och det var så mysigt att kolla igenom, snart så vankas 17 maj Norges nationaldag och denna ligger lite extra varmt om hjärtat sen jag bodde där. 


Det var en bra fin tid som hade så väl uppgångar som nedgångar. Men mest hade den ett gäng underbara människor. 

Ne nu ska jag nog ta mig ut och njuta av lite sol :)


2 kommentarer:

  1. Hihi! Jag har också kollat igenom blogg-arkivet från den tiden ett par gånger och saknar också det väldigt mycket!! Konstigt nog så kommer jag typ bara ihåg det som var roligt.. Men det är ju bra det!!
    Har bara så svårt att fatta att det har gått TVÅ hela år... // Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh vad roligt att också du faller tillbaka i såna sentimentala fällor ;) Det är konstigt det där med att man bara minns det bra för så är det för mig också. Trots att jag vet att jag hade min otroligt kämpiga stunder i Norge så tycks den tiden vara perfekt i mitt minne. Ne jag inte heller fatta att det är så längesen, lika overkligt som att det är tre år sedan vi tog studenten, känns ju som förra året. Jag vet att även Irland kommer kännas bättre när jag väl är hemma igen men fy vad jag ser framemot en sommar i Tuna med alla underbara människor, gud vad jag längtar! Kram

      Radera